Niedozwolone klauzule w regulaminie Deichmann-Obuwie i Avans
Wiele sklepów internetowych zastrzega sobie w regulaminie, że nie ponosi odpowiedzialności za zgodność towarów przedstawionych w ofercie online z ich rzeczywistym wyglądem. Jak dotąd zastosowanie takiej klauzuli, zaliczonej później do rejestru klauzul niedozwolonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, uchodziło na sucho dla wielu e-sprzedawców, którzy w ten sposób odrzucali odpowiedzialność daleko za siebie.
Takie wpisy w regulaminach widniały m.in. w dwóch sklepach internetowych: Deichmann-Obuwie oraz Avans. UOKiK postanowił zareagować, gdyż zgodnie z obowiązującym prawem, każdy klient ma prawo mieć zagwarantowaną zgodność zamówione produktu z opisem i zdjęciem widniejącym na stronie internetowej sklepu. Regulamin sklepu Deichmann-Obuwie nie gwarantował nie tylko tego, ale i zastrzegał, że zwrot towaru zamówionego przez Internet jest możliwy tylko wtedy, kiedy będzie on zarówno kompletny, jak i bez jakichkolwiek uszkodzeń i widocznych śladów użytkowania. Zapis ten łamał podstawowe prawo klienta, który zamawiając produkt przez Internet ma prawo do otworzenia przesyłki i sprawdzenia, czy produkt pasuje (czyli musi go przymierzyć, jeśli jest do odzież/obuwie), czy jest zgodny z opisem produktu na stronie.
Jeśli chodzi o sklep Avans, tutaj nieprawidłowości w zapisie regulaminu dotyczyły zapisu dotyczącego reklamacji – klient reklamując towar może na początku jedynie żądać naprawy towaru, a nie jego wymiany. Jest to również sprzeczne z prawem, które mówi, że klient ma od razu wybór pomiędzy wymianą towaru na nowy, bądź jego naprawą.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukazał sklep Deichmann-Obuwie karą finansową w kwocie 288 771 zł, gdyż w tym przypadku zostały naruszone zbiorowe interesy konsumentów. Przedstawiciele Deichman-Obuwie nie zgodzili się z tą karą i decyzją, dlatego też odwołali się do sądu na decyzję UOKiK. Sklep Avans, z racji ograniczenia (a nie naruszenia) interesów konsumentów nie został ukarany karą finansową, a jedynie zobowiązał się do zmiany swojego regulaminu tak, aby nie ograniczał praw konsumentów.
Z uwagi na powyższe, wybierając sklep internetowy w celu zakupienia danego produktu, warto zwrócić uwagę na regulamin, aby nie posiadał klauzul niedozwolonych, niekorzystnych dla e-klienta.
Tagi: Avans, Deichmann, prawa konsumenta, sieci handlowe, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów