Ustawa o prawach konsumenta
30 maja 2014 roku Parlament zakończył pracę nad ustawą o prawach konsumenta, przygotowaną przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Na obecną chwilę klient chroniony jest przez ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z 27 lipca 2002 roku, która zostawia wiele do życzenia, zaś przedsiębiorcy przez kodeks cywilny. Nowa ustawa o prawach konsumenta spowoduje, że i klient zostanie objęty ochroną kodeksu cywilnego.
Po jej wejściu w życie klient będzie sam decydował co zrobić z wadliwym towarem bądź z towarem, którego opis odbiega o stanu faktycznego. A do wyboru będzie miał naprawę, wymianę na nowy produkt lub zwrot pieniędzy. W jednym przypadku reklamacja klienta nie będzie uwzględniona, kiedy wada okaże się mało istotna. Z inicjatywą będzie mógł również wyjść sam sklep, oferując jedną naprawę wadliwego przedmiotu lub wymianę. W tym przypadku klient nie będzie mógł powiedzieć „nie, dziękuję”, tylko przystać na propozycję sklepu.
Wszyscy klienci, którzy zawarli umowę na odległość lub poza lokalem będą mogli odstąpić od umowy w terminie do 14 dni (termin wydłużony o 4 dni). Sklep, aby obarczyć klienta wszelkimi dodatkowymi płatnościami wynikającymi z podpisanej umow,y musi posiadać zgodę klienta.
Nowa ustawa ma wejść w przeciągu sześciu miesięcy, co da czas zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom, na przygotowanie się do tego i przyswojenie nowych praw i obowiązków wynikających z ustawy o prawach konsumenta.
Dodatkowo, na jesień UOKiK planuje rozpocząć kampanię informacyjną, która ma dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
Ujednolicenie praw konsumenta z prawami obowiązującymi w Europie z pewnością spowoduje, że zakupy (także przez Internet) staną się jeszcze bardziej popularne i bezpieczne.
Tagi: prawa konsumenta, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów