Pozytywne skutki zmienionego prawa w zakresie zwrotu towarów
Jak poinformował serwis dlahandlu.pl, powołując się na informacje przekazane przez Europejskie Centrum Konsumenckie, aż 60 procent e-sklepów działających na obszarze Unii Europejskiej w sposób zgodny z obowiązującym prawem przekazuje konsumentowi informacje dotyczące możliwej rezygnacji z zakupionego towaru. To bardzo dobra wiadomość dla wszystkich osób związanych z branżą e-commerce: e-klientów oraz e-przedsiębiorców. Dla pierwszych może przynieść wzrost poczucia bezpieczeństwa w dokonywaniu transakcji internetowej, a dla drugich – wzrost zaufania oraz liczby potencjalnych e-klientów.
Ujednolicenie prawa w zakresie e-handlu na terenie państw Wspólnoty oraz obowiązek jego przestrzegania, szczególnie w zakresie tak istotnym dla klienta – zwrotu zakupionego towaru oraz obowiązku poinformowania o zasadach zwrotu – było dla e-sprzedawców niemałym wyzwaniem. Wydłużenie okresu możliwego zwrotu z 10 do 14 dni oraz konieczność dokładnego informowania o zasadach zwrotu w zasadzie przyniosły korzystny rezultat. Choć w myśl obecnie obowiązujących przepisów e-klient ma prawo zwrócić nawet mocno zniszczoną rzecz, a dochodzenie ewentualnego odszkodowania za stratę przez e-sprzedawcę nastręcza wielu problemów, to zmienione przepisy tak naprawdę podnoszą zaufanie e-klientów do e-sklepów, co w praktyce przekłada się na wzrost zysków. Możliwość zwrotu towaru oraz jasne zasady procedury zachęcają wiele osób do korzystania z tej formy robienia zakupów. Dawniej wizja problematycznych zwrotów skutecznie zniechęcała lwią część potencjalnych e-konsumentów do robienia zakupów w sieci.
Wprowadzone zmiany wpływają także na zwiększenie liczby zagranicznych e-klientów. Transgraniczny e-handel zaczyna cieszyć się coraz większym powodzeniem, głównie dzięki stopniowemu ujednolicaniu prawa w tym zakresie.
Zmienione przepisy dotyczące zwrotu oraz nałożenie na e-sprzedawcę obowiązku informacyjnego weszły w życie w naszym kraju pod koniec 2014 roku. Skutecznie chronią konsumenta w sieci, wzbudzając jednocześnie jego zaufanie.
Obecnie mamy prawo do zwrotu zakupionego towaru w terminie 14 dni. Od umowy możemy odstąpić na kilka sposobów: mailowo, telefonicznie lub nawet SMS-em. Dodatkowo mailowa rezygnacja wymaga od e-sprzedawcy potwierdzenia jej otrzymania.
Tagi: ehandel, zwrot towaru