Raport o problemach polskiego e-commerce
Eksperci z DELab UW przygotowali specjalny raport „Analiza mechanizmu geoblokowania w kontekście potencjalnego zakazu stosowania mechanizmu różnicowania cen w Unii Europejskiej w polskim transgranicznym handlu elektronicznym”. Wyniki raportu odzwierciedlają największe problemy w polskim e-handlu, które znacząco wpływają na jego niewielki w porównaniu z innymi krajami członkowskim UE ogólny wynik.
W 2014 roku niespełna 12 proc. polskich przedsiębiorstw prowadziło sprzedaż online. W Polsce na uruchomienie tego kanału sprzedaży decydują się najczęściej duże przedsiębiorstwa. Znacznie gorzej jest w przypadku małych i średnich firm. Odsetek tych, które prowadzą handel elektroniczny, jest niewielki. Poważnym problemem polskiego e-commerce jest niski poziom sprzedaży transgranicznej. Jedynie 3 proc. polskich e-sklepów zajmuje się sprzedażą zagraniczną. Większość polskich e-klientów kupuje u krajowych e-sprzedawców. Niewielu zagranicznych e-kupujących decyduje się na zakupy w polskich e-sklepach.
Polacy kupują przez Internet głównie z powodu niższych cen w porównaniu z cenami w sklepach tradycyjnych. Stacjonarne sklepy są traktowane jako przymierzalnie, natomiast zakupy są dokonywane w sklepie internetowym. Polscy e-klienci kupują w sieci najczęściej odzież, sprzęt sportowy, artykuły AGD, a także żywność. Tylko 17 proc. polskich e-konsumentów decyduje się na zakup usług w sieci, np. biletów do kina, rezerwacji domków, pokoi itp. Polscy e-klienci rzadko kupują w sieci filmy i muzykę.
Obroty w polskim e-handlu wynoszą jedynie 12 proc. ogólnej wartości handlu w kraju.