Biznes w internecie
Pomysł na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej wymaga gruntownego przeanalizowania. W szczególności jeśli obszar rozwoju przyszłej firmy dotyczy przestrzeni internetowej. Pomysł na działanie w Internecie może sprawdzić się nie tylko w przypadku doświadczonych przedsiębiorców, ale także tych, którzy pragną zacząć swoją aktywność zawodową w sieci. Prowadzenie biznesu w Internecie wymaga biegłości w eksploracji wirtualnej przestrzeni, jak również znajomości wszystkich niuansów i zasad korzystania z niej. W pierwszej kolejności należy określić profil (na czym ma polegać działalność), a także target (czyli potencjalnych odbiorców). Wśród formalności, o których należy pamiętać zakładając firmę w Internecie (np. sklep internetowy) są głównie: rejestracja działalności gospodarczej, założenie osobnego rachunku bankowego, a następnie poinformowanie o tym urzędu skarbowego, wystąpienie o regon i NIP, zgłoszenie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego, a także złożenie w urzędzie skarbowym specjalnego zgłoszenia rejestrującego przed wykonaniem pierwszej czynności, która podlega opodatkowaniu, a w konsekwencji wybór rodzaju opodatkowania (poradnikprzedsiebiorcy.pl).
Analizy danych wskazują, że powodzenie w biznesie internetowym wcale nie jest przypisane wytrawnym i doświadczonym specjalistom. Okazuje się, że doskonale radzą sobie pracownicy korporacyjni, nastolatki, młode matki czyli ci wszyscy, którzy do tej pory nie mieli profesjonalnie do czynienia z biznesem w Internecie. Wśród pięciu kluczowych kroków związanych z założeniem m.in. sklepu internetowego znajduje się opracowanie: produktu (bardzo często pomysł pojawia się w chwili zaistnienia indywidualnej potrzeby, która staje się inspiracją do otworzenia własnej działalności), wyglądu sklepu, określenie konfiguracji płatności i wszystkich opłat, a także uwzględnienie wielokanałowości i wykorzystanie do sprzedaży mobilności. Niezbędne są również działania marketingowe i realizacja pierwszej transakcji (mojafirma.infor.pl).
Przestrzeń wirtualna daje wiele możliwości wykorzystania i zaproponowania potencjalnym klientom szeregu usług. Wśród topowych branż, które doskonale radzą sobie w Internecie znajdują się: social media i blogowanie (np. prowadzenie sponsorowanych profili, reklamy kontekstowe), usługi pisarskie (np. pisanie wpisów na bloga, usługi copywriterskie), tworzeniem kursów on-line, usługi e-marketingowe (w tym np. projektowanie stron internetowych), usługi coachingowe, sprzedaż produktów fizycznych (np. na Allegro, czy we własnym sklepie internetowym), a także sprzedaż produktów elektronicznych (pomyslynabiznes.org.pl).