Program Ochrony Kupujących na Allegro
Allegro jest najpopularniejszą w Polsce platformą zakupów online, funkcjonuje do wielu lat i jest stale udoskonalana. Aby dodatkowo zwiększyć bezpieczeństwo transakcji wprowadzono Program Ochrony Kupujących. Czym jest i na czym polega?
Większość zakupów dokonywanych na Allegro przebiega sprawnie i bez większych problemów, a to dlatego, że kupujący mogą zweryfikować sprzedawcę, zapoznać się z opiniami o nim oraz sprawdzić, jak długo i jak często sprzedaje coś za pośrednictwem Internetu. Jednak nawet najbardziej ostrożnym allegrowiczom zdarza się trafić na nieuczciwego sprzedawcę, który nie dostarczy towaru mimo zapłaty, czy też dostarczy towar wadliwy lub niezgodny z opisem.
Jak działa Program Ochrony Kupujących Allegro?
Program Ochrony Kupujących został stworzony po to, aby w takiej sytuacji zrekompensować kupującemu poniesioną szkodę. Allegro zwraca nawet 100% wartości towaru do 10 000 zł, a także koszty przesyłki do 100 zł, jeśli płatność była dokonana za pośrednictwem Allegro Finanse. Wniosek o wypłatę rekompensaty można złożyć między 14 a 180 dniem od dokonania zakupu. Jednak w uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać wydłużony.
Allegro przed skorzystaniem z tej procedury zachęca do przeprowadzenia dyskusji ze sprzedawcą. Jest to próba polubownego rozwiązania sporu. Na prośbę stron do dyskusji może dołączyć pracownik Allegro, który spróbuje pomóc. Jeśli jednak nie przyniesie to skutku, należy wypełnić formularz Programu Ochrony Kupujących. Dodatkowo w sytuacjach, gdy zakupiony towar nie zostanie dostarczony, Allegro na prośbę kupującego zgłosi sprawę na policję.
Po złożeniu formularza POK Allegro poinformuje nas w ciągu 5 dni o podjętej decyzji, a wypłata ewentualnej rekompensaty nastąpi w terminie do tygodnia od wypełnienia wniosku. W takim wypadku sprzedawcy nie ominą konsekwencje. Najczęściej stosuje się tu blokadę konta do chwili wyjaśnienia sprawy lub zwrotu wypłaconej rekompensaty, co dla sprzedawców przeprowadzających wiele transakcji może być problemem. Kupujący w chwili otrzymania rekompensaty przenosi na Allegro wierzytelności przysługujące mu względem sprzedawcy. Na tej podstawie Allegro ma prawo dochodzić zwrotu wypłaconej kwoty już bezpośrednio od sprzedającego. Do kwoty wypłaconej rekompensaty dochodzą również wszystkie powstałe po drodze koszty. Ostatecznie dochodzenie roszczenia może się skończyć nawet na drodze sądowej.
Z POK nie można skorzystać gdy:
- transakcja odbyła się poza Allegro,
- gdy kupujący nie przestrzegał zasad serwisu lub nie uregulował należnych opłat,
- gdy rekompensata została wypłacona w innej formie (np. w ramach ubezpieczenia karty kredytowej) lub jeśli sprzedawca zwrócił pieniądze,
- gdy sprzedawcy zapłacono gotówką przy odbiorze,
- gdy zakupiony przedmiot zaginął lub uległ uszkodzeniu podczas transportu z winy przewoźnika.
5 listopada 2019
Witam,
pisząc ten komentarz chcę przestrzec Wszystkich przed olbrzymią stratą czasu, stratą wewnętrznego spokoju (nerwów:) i ogromnego zawodu:(
Program Ochrony Kupujących portalu Allegro, to moim skromnym zdaniem, ma stwarzać pozory bezpiecznych i udanych zakupów i tak ten program Allegro przedstawia i tak go reklamuje gwarantując satysfakcję z zakupów.
Wszyscy wiemy, że przy problemach z transakcją wpierw otwieramy dyskusję i rozmawiamy.
Jeżeli na tym etapie nie dojdziemy do wzajemnego zrozumienia i porozumienia to absolutnie nic nie wskóramy ubiegając się o rekompensatę z POK Allegro.
Wszyscy wiemy, że warunkiem jest zgłoszenie sprawy na Policję. To wymaga przygotowania w formie papierowej wszystkich dokumentów w sprawie. Skan całej aukcji, skan wykonanego przelewu, skan całej rozmowy mediacyjnej, ew. skan wymienionych maili z zapytaniami przed zakupem. Z tymi dokumentami idziemy-jedziemy na Policję i tu czekamy, czekamy i czekamy aż któryś z Policjantów wezwie Nas na wysłuchanie.
Świadomie piszę wysłuchanie bo w pierwszej kolejności Policjant z pionu do walki z Przestępczością Gospodarczą rozmawia z Nami o problemie i stara się skierować Nas z problemem prosto do Sądu aby nie przyjmować zgłoszenia i nie nadawać biegu sprawie.
Po 30min. rozmowy jesteśmy pouczeni o odpowiedzialności za składanie zeznań i zaczyna się od nowa, krok po kroku z jednoczesnym notowaniem Naszych wypowiedzi, właściwe składanie zeznań. Z podpisami trwa to 1,5-2 godz.
Po około 30 dniach otrzymujemy na adres domowy informację z Policji o wszczęciu postępowania sprawdzającego w przedmiotowej sprawie.
Robimy skan zawiadomienia, wypełniamy wniosek do POK, wysyłamy komplet i w nadziei, że to to już koniec i już dostajemy pieniądze z Programu na Nasz rachunek – otrzymujemy informację z Allegro, że…
Niestety nie możemy przyznać Ci rekompensaty z Programu Ochrony Kupujących. Twój wniosek nie spełnił jego warunków.
Powód odrzucenia: Sprzedający odrzucił złożoną przez Kupującego reklamację.
Zgodnie z prawem to Sprzedający decyduje, czy uzna reklamację, czy też ją odrzuci. Nie mamy uprawnień pozwalających na zobowiązanie Sprzedawcy do zachowania zgodnego z roszczeniem Kupującego.
Jeśli Kupujący nie zgadza się z decyzją Sprzedawcy może dochodzić swoich praw na drodze sądowej.
To mój przypadek, wnioski musicie wyciągnąć sami.
Kto przeczytał do tego miejsca – podziwiam:) Spokoju życzę:) Pozdrawiam serdecznie:)