„Godziny ciszy” w sklepach
Hałas towarzyszy nam każdego dnia. Jest głośno w szkołach, zakładach pracy, na ulicach, w sklepach. Dla większości osób jest zwyczajną uciążliwością, do której należy się przyzwyczaić, gdyż nie ma innego wyjścia. Czasami intuicyjnie unikamy hałasu – uciekamy za miasto, do parków, z ulgą zamykamy za sobą drzwi mieszkania i marzymy o chwili spokoju. Są osoby, które na hałas reagują drażliwością, bólem głowy, odczuwalnym dyskomfortem psychofizycznym.
Są jednak tacy wśród nas, których każdy dźwięk otoczenia boli. Ból sprawia również mocne światło i gwałtowny ruch w otoczeniu. Nadwrażliwość na dźwięki i ostre, mocne światło jest typowa dla części osób z zaburzeniem autyzmu. Autyzm charakteryzuje również wycofanie społeczne, bierność w kontaktach z innymi lub nieumiejętność nawiązywania i utrzymywania relacji.
Istotą wychowania autystycznych dzieci i rehabilitacji dorosłych z autyzmem, jest przystosowywanie ich do życia w społeczności. To niezwykle trudne zadanie, tym bardziej, że nasze otoczenie epatuje mnogością dźwięków, świateł i obrazów. Jak wycofanie i bierność osób autystycznych pogodzić z nadwrażliwością na słuchowe i optyczne bodźce, a jednocześnie zapewnić im miejsce w społeczności i umożliwić wykonywanie codziennych obowiązków? Wydawałoby się, że to próba pogodzenia ognia z wodą. A jednak jest to możliwe. Nieoczekiwanie z pomocą przyszły….. sklepy.
Ponad rok temu irlandzka sieć LIDL wprowadziła „godziny ciszy”. Polegają one na wyciszeniu muzyki i świateł w sklepach. Wkrótce do osób ze spektrum autyzmu wystosowały zaproszenie polskie sklepy Auchan. Przez dwie godzinny dziennie, w wybrane dni tygodnia wyciszana jest muzyka, wyłączone megafony, wyciszone kasy fiskalne, a światła zmniejszają ostrość. W sklepach panuje kojąca cisza.
Swoją akcję Auchan zainaugurował w kwietniu 2019 roku, z okazji Światowego Dnia Wiedzy o Autyzmie, przy aktywnym wsparciu Stowarzyszenia „Daj mi czas”. Pierwszym sklepem był częstochowski Auchan wraz z całą galerią handlową przy markecie. W sklepach z elektroniką wyłączone są ekrany telewizorów, wyłączona muzyka, przygaszone światła, kasy fiskalne nie brzęczą w charakterystyczny sposób, a z megafonów nie płyną reklamy i informacje o promocjach. Jest nawet specjalna, uprzywilejowana kasa dla tych wymagających klientów.
Akcja spotkała się z ogromnym zainteresowaniem i aprobatą klientów. Po częstochowskim Auchanie kolejne sklepy tej sieci wprowadzają „godziny ciszy”. Inne placówki bacznie obserwują akcję i rozważają wprowadzenie u siebie takich godzin. Galeria Katowicka również oferuje „ciche zakupy” a nawet oddała do dyspozycji potrzebującym specjalny „pokój wyciszenia”. Coraz częściej słychać o kolejnych dużych sklepach, które rozważają „ciche godziny” do swojej oferty zakupowej.
Po sukcesie sieci Auchan wyraźnie widać, że taka forma zakupów odpowiada nie tylko osobom ze spektrum autyzmu. Korzystają z niej również inni klienci, zmęczeni ulicznym hałasem, kaskadą atakujących zmysły świateł i dźwięków. Do tej pory wydawało się, że sposobem na przyciągnięcie klienta jest mnóstwo informacji, podanych głośno i szybko. Okazuje się jednak, że można to zrobić również za pomocą …. kojącej ciszy.