Cyberoszustwa zdarzają się obecnie coraz częściej. Konsumenci są narażeni na spore niebezpieczeństwo, bo działania przestępców przybierają raz za razem nowe formy. Dodatkowym ryzykiem jest, że ich metody odwołują się do emocji ofiar i są przez to skuteczniejsze. Aby zwrócić uwagę na ten problem społeczny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zainicjował kampanię „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” Za jej pośrednictwem ostrzega przed utratą danych osobowych i podaje metody, jak się chronić przed przestępstwem cyfrowym.
Twoje dane to twoje pieniądze
Omawiana akcja to kolejne działanie Prezesa UOKiK, które ma podnieść poziom świadomości dotyczącej bezpieczeństwa w sieci. Aby osiągnąć ten cel UOKiK przygotował półminutowe spoty, które będą emitowane w radiu, telewizji i internecie. Wszystkie je już od 5 grudnia będzie można zobaczyć w wymienionych kanałach medialnych. Program jest niezwykle potrzebny w kontekście skali zjawiska, jakim są oszustwa cyfrowe. Liczba zgłaszanych przestępstw tego typu jest przytłaczająca. Właśnie dlatego urząd zachęca do włączenia się w działanie media, instytucje i organizacje, którym na sercu leży bezpieczeństwo finansowe internautów.
Mimo że teoretycznie wszyscy wiemy, aby nie odpowiadać na podejrzane maile lub wiadomości sms, wiele osób nadal traci przez to pieniądze. Informacja o nieopłaconej do końca paczce lub nieudanym logowaniu jest pretekstem do wyłudzenia naszych danych. We współczesnym świecie czasem to wystarczy, by oszust wziął w naszym imieniu chwilówkę lub dokonał nieautoryzowanych przelewów. Zdaniem urzędników potrzebne jest konkretne działanie edukacyjne, ponieważ złodzieje podszywają się często pod pracowników instytucji państwowych czy banków. Odpowiednie rozpoznanie podejrzanych informacji lub zapytań jest kluczowe dla bezpieczeństwa internauty.
Świadomość, że złodziej nie musi mieć twojego portfela, by ukraść ci pieniądze, jest bardzo ważna. Kluczowymi elementami programu jest powtarzanie informacji o tym, jak ważna jest poufność loginów i haseł. I mowa tu nie tylko o tych bankowych, ale też adresów e – mail. Oszustwa dotyczą często transakcji przy użyciu kart zarejestrowanych w sieci. Nim powiążemy nasza kartę z jakąkolwiek stroną, sprawdźmy jej standardy bezpieczeństwa i przede wszystkim przemyślmy, czy jest to konieczne. Kampania porusza również problem wyłudzeń przez telefon, zalecając podwójną ostrożność przy rozmowach z osobami podającymi się za pracowników banku.
Cyberprzestępczość jest bardzo zróżnicowana i trudna do wytropienia. Dlatego świadomość konsumentów jest w jej przypadku najlepszą prewencją. Ponieważ metody pracy oszustów ciągle się zmieniają, naprawdę trudno jest odzyskać stracone w ten sposób pieniądze. Banki często odmawiają zwrotu nieautoryzowanych przelewów i droga do odzyskania skradzionych środków zamienia się w batalie. Jeśli chcemy tego uniknąć, chrońmy swoje dane równie starannie jak portfele.
Tagi: bezpieczeństwo w sieci, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów