Amazon (opis firmy)
Jedno z najbardziej znanych, a przy tym najdroższych przedsiębiorstw na świecie powstało z inicjatywy Jeffa Bezosa. Firma rozpoczęła działalność w latach 90. i przez kilka lat ograniczała się do pośrednictwa w sprzedaży książek.
Od Cadabra, przez Relentless, aż po Amazon
Początek firmy Amazon sięga lat 90. W 1993 roku Amerykanin Jeff Bezos rozpoczął tworzenie firmy internetowej. Inspiracją był szybki rozwój sieci i wzrost liczby jej użytkowników – analiza wykazała, że liczba internautów rosła co miesiąc o 2-3%.
Efektem pracy Jeff Bezosa było powstanie Amazona. Pierwsza nazwa firmy brzmiała Cadabara, szybko zmieniona została jednak na Relentless. Ostatecznie firma rozpoczęła funkcjonowanie pod nazwą Amazon i pod takim szyldem działa do dziś.
Od sprzedaży książek do sukcesu w branży ecommerce
Analizując rynek, Bezos stwierdził, że dużą szansą na rozwój na ówczesnym rynku jest dystrybucja książek. Oferta przedsiębiorstwa wzbudzała zainteresowanie od początku działalności – w czasie dwóch miesięcy od jej rozpoczęcia sprzedano książki w 45 krajach, co przełożyło się na zysk w wysokości 80 tysięcy dolarów na miesiąc. Pierwszy oficjalny zysk, który wynosił 5 mln dolarów, firma osiągnęła jednak dopiero w 2001 roku.
Przedsiębiorstwo na początku mieściło się w garażu, a inwestycje obejmowały głównie budowę witryny sprzedażowej. Wydatki na zbudowanie silnika sklepu internetowego wyniosły 11 mln dolarów.
Po kilku latach działalności rozszerzono asortyment sklepu. Obecnie w Amazonie kupić można niemal wszystko, a sam sklep stał się platformą zakupową, na której swoje produkty oferować mogą inni przedsiębiorcy. Amazon oferuje pomoc w obsłudze sprzedażowej. W trakcie działalności firmy wprowadzono także inne innowacje. Do takich należą m.in. zapisywanie historii zakupów każdego klienta, czy flagowy produkt Amazon, czyli elektroniczny czytnik do ebooków Kindle.
Ważną, z punktu widzenie rozwoju firmy, jest usługa Amazon Web Services. Amazon udostępnił klientom serwery, dzięki którym każdy może korzystać z wirtualnej chmury, bez ponoszenia wysokich kosztów.
Historia sukcesu Amazon
Podwaliną sukcesu Amazonu jest przede wszystkim funkcjonalność strony i przyjazny proces zakupowy. W 2005 roku, aby rozwinąć firmę, Bezos zdecydował się na wprowadzenie usługi Amazon Prime Delivery, która oferowała darmową dostawę wybranych produktów w ciągu dwóch dni na terenie Stanów Zjednoczonych. Usługa, w formie bardziej rozbudowanej, jest dostępna do dziś, także w Europie.
W 1997 roku Amazon został wprowadzony na pozagiełdowy rynek akcji NASDAQ. W tym samym roku wniesiono również pierwszy pozew przeciwko firmie. Przedsiębiorstwo Barnes & Noble zarzuciło Bezosowi posługiwanie się nieprawdziwym twierdzeniem, że Amazon jest największą księgarnią na świecie.
W 1998 roku Walmart zarzucił natomiast Amazonowi wykradanie tajemnic przedsiębiorstwa poprzez zatrudnianie jego byłych pracowników.
W pierwszym przypadku sprawa została rozwiązana za pomocą pozasądowej ugody, w drugim natomiast porozumienie zostało zawarte na drodze sądowej.
Tagi: Amazon