Kiedy Polacy najczęściej robią zakupy online?
W sieci zakupy robimy coraz częściej. Szeroka oferta, mobilny internet dostępny w telefonach i całodobowy dostęp to główne argumenty przemawiające za atrakcyjnością sklepów online. Najpopularniejsza porównywarka cen – portal Ceneo – przedstawiła dane obrazujące kiedy takie zakupy robimy najczęściej.
Najbardziej intensywnym dniem zakupów w sieci jest wtorek, a najsłabiej wypadają sobota i niedziela. Dane takie uzyskano po analizie 3 mln transakcji. Już niemal 62 % użytkowników internetu robi zakupy w sieci. Rocznie w sklepach internetowych zostawiamy ponad 50 mld zł. Portal Ceneo przyjrzał się 3 milionom transakcji i przedstawił ciekawe wnioski.
Wynika z nich, że najwięcej zakupów robimy od wtorku do czwartku od rana do wieczora, duża część tych zakupów dokonywana jest więc w godzinach pracy. Widać także spadek zainteresowania konsumentów w niedzielę, co przypisuje się zakazowi handlu w ten dzień tygodnia, który Polacy spędzają inaczej niż na zakupach, w tym internetowych. Dwa dni weekendu charakteryzują się najmniejszą ilością dokonywanych zakupów.
Zwiększoną aktywność w sklepach internetowych widać również w dniach następujących po wypłatach wynagrodzeń, czyli pierwszego i dziesiątego dnia miesiąca, kiedy to odnotowuje się dwa szczyty zakupowe. Wysoka sprzedaż utrzymuje się jeszcze kilka dni po tym.
Ruch na stronach internetowych zależny jest również od branży i rodzaju sprzedawanych produktów. W sklepie Empik.com najwięcej sprzedaje się w niedzielne i poniedziałkowe wieczory. Sklepy odzieżowe natomiast odwiedzane są późnym popołudniem, najintensywniej od niedzieli do czwartku. Widać więc, że tego typu zakupów nie robimy w pracy, ponieważ mogłoby to zostać szybciej zauważone, niż np. zakup książki.
W Polsce sklepy internetowe przeżywają rozkwit. Sieć szwedzkich sklepów z wyposażeniem wnętrz IKEA, mimo że online działa od niedawna, już teraz w ten sposób generuje 10 % swoich obrotów. Tutaj najlepszy wynik odnotowuje się w niedziele, na co wpływać może zakaz handlu, a weekendy są tymi dniami tygodnia, w których sklepy meblowe i wykończeniowe przeżywają oblężenie. Zakupy takie zajmują dużo czasu i bywają wyczerpujące, dlatego duża część konsumentów decyduje się na tego typu wyjścia właśnie podczas weekendu.
Prezes PayU Bartosz Berestecki dostrzega w segmencie e-commerce duży potencjał. „E-commerce rozwija się (w Polsce) bardzo stabilnie, od wielu lat utrzymując dwucyfrowe wzrosty, średnio o około 15 proc. rocznie. W porównaniu do innych krajów rozwiniętych jest to imponujący wynik. (…) Polska jest naszym hubem na Europę Środkowo-Wschodnią. To centrum innowacji, z którego rozwijamy produkty także dla krajów takich jak Turcja czy Rosja oraz innych regionów na świecie” – podsumowuje.
Tagi: Ceneo, Empik, IKEA