Kupowanie żywności przez internet
Kupowanie przez internet staje się w Polsce coraz popularniejsze. Kupujemy w sieci właściwie wszystko, z żywnością włącznie. Ten segment rynku rozrasta się dynamicznie, szacuje się, że do 2020 roku wartość sprzedaży produktów spożywczych przez internet wzrośnie do 2,5 mld zł. Tendencja wzrostowa widoczna jest na całym świecie.
Kupno żywności online – statystyki
W skali roku wzrost sprzedaży żywności w sieci rośnie dwucyfrowo, na poziomie 15-20 %. Zakupy takie są w pełni bezpieczne, ale przede wszystkim wygodne. Możemy je zrobić przez komórkę, wracając autobusem z pracy, a ciężkie torby zostaną przyniesione pod nasze drzwi. Dodatkowo ceny w sprzedaży online są takie same jak w sklepach stacjonarnych danej sieci, a bywają nawet tańsze. Jeśli sklep funkcjonuje wyłącznie w sieci, nie może sobie pozwolić na sprzedawanie produktów w cenie wyższej od rynkowej. Dodatkowo pozwalają mu na to niższe, niż w przypadku sklepów stacjonarnych, koszty prowadzenia biznesu.
Najwięcej kupuje się produktów trwałych (herbata, słodycze, kawa), produkty o długim terminie przydatności do spożycia oraz ciężkie. Korzystamy tym samym z tego, że nie musimy ich samodzielnie dźwigać i wnosić na piętro. Ale do wirtualnych koszyków wrzucamy także produkty świeże, owoce, warzywa, coraz częściej również mięso, nabiał. U sprawdzonych sprzedawców nie boimy się kupować świeżej żywności, o krótkiej dacie ważności.
Sklepy sprzedające żywność przez internet, mają obowiązek dokonania rejestracji w inspekcji sanitarne. SANEPID ma prawo do kontrolowania działalności takiego podmiotu. Ponadto obowiązują ich zasady takie jak przy rejestracji każdej działalności gospodarczej. Natomiast zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, muszą one również w odpowiedni sposób umieszczać informacje o sprzedawanej żywności.
Etykietowanie, prezentacja i reklama produktów powinna się odbywać w taki sposób, by nie wprowadzać nabywcy w błąd co do charakteru środka spożywczego, jego działania i właściwości. Ponadto nie powinny przypisywać jakiemukolwiek środkowi spożywczemu właściwości leczniczych lub zapobiegawczych w profilaktyce chorób, z wyłączeniem wód mineralnych oraz środków spożywczych specjalnego przeznaczenia, które regulowane są odrębnymi przepisami. W przypadku sprzedaży żywności przez internet, odpowiedzialność za właściwe etykietowanie i prezentację produktów należy do właściciela strony internetowej. Rozporządzenie wskazuje katalog cech produktu spożywczego, które muszą zostać przez sprzedawcę wskazane. Są to:
- nazwa żywności,
- wykaz składników,
- alergeny lub substancje powodujące reakcje nietolerancji,
- ilość określonych składników lub kategorii składników,
- ilość netto żywności,
- data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia,
- wszelkie specjalne warunki przechowywania lub warunki użycia,
- nazwa lub firma i adres podmiotu działającego na rynku spożywczym lub importera,
- kraj lub miejsce pochodzenia w przypadku niektórych rodzajów mięsa, mleka lub gdy ich pominięcie może wprowadzać konsumenta w błąd,
- instrukcja użycia, jeśli jest niezbędna do właściwego użycia środka spożywczego,
- w odniesieniu do napojów o zawartości alkoholu większej niż 1,2% objętościowo, rzeczywista zawartość objętościowa alkoholu,
- informacja o wartości odżywczej.