Obowiązek zakładania maseczki w sklepie
Mimo że noszenie maseczek w przestrzeni publicznej nie jest już obowiązkowe, nadal konieczne jest zakrywanie ust i nosa w placówkach handlowych. Najnowsze rozporządzenie w tej kwestii zostało wydane 4 sierpnia. Pracownicy sklepów mają jednak problem z egzekucją zaleceń Ministerstwa Zdrowia.
Klienci mają obowiązek zakładania maseczek w sklepach
Na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii z 7 sierpnia 2020 roku, osoby przebywające na terenie placówek handlowo-usługowych mają obowiązek zakrywania ust i nosa maseczką, przyłbicą lub częścią odzieży.
Sklepy uważane są za miejsca, które mogą sprzyjać rozprzestrzenianiu się wirusa ze względu na słabą wentylację oraz zamkniętą przestrzeń, w której znajdować może jednocześnie wiele osób.
Aby temu zapobiegać, wskazane jest nie tylko noszenie maseczek, ale także zachowywanie odpowiedniego dystansu społecznego.
Dotychczas ogniska wirusa pojawiły się w kilku punktach handlowych w Polsce. Mimo to klienci sklepów niechętnie dostosowują się do nowych zaleceń. Coraz częściej dochodzi do zorganizowanych protestów na terenach sklepów, a także nagrywania interwencji obsługi oraz publikacji video w sieci. Noszenie maseczek wzbudza kontrowersje również w innych krajach. Ze względu na emocjonalne i agresywne reakcje klientów z nakazu noszenia maseczek zrezygnowała np. sieć Walmart.
Czy pracownik sklepu ma prawo odmówić obsługi osobie bez maseczki?
W Polsce egzekucja nakazu zakładania maseczek w placówkach handlowych należy obecnie do obowiązków obsługi sklepów. Dotychczas pracownicy przypominali klientom o konieczności zakrywaniu nosa i ust. W niektórych sieciach handlowych osoby bez maseczek nie są obsługiwane. Nie jest to jednak uregulowanie prawnie, co wzbudza wiele kontrowersji oraz sprzeciw wśród klientów.
Z tego powodu Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji prosi o wsparcie Ministerstwo Zdrowia.
Według prezesa POHiD obecnie sklepy nie mają możliwości skutecznego egzekwowania zaleceń sanitarnych z powodu braku odpowiednich przepisów. W efekcie wielu klientów lekceważy obowiązek noszenia maseczek, swoje negatywne nastawienie kierując do personelu punktów handlowych. Rozwiązaniem w takiej sytuacji ma być norma prawna, która powoli odmówić obsługi osobom, niestosującym się do zaleceń z rozporządzenia. Pomóc mogą również społeczna kampania edukacyjna oraz kontrole służb państwowych, policji i sanepidu.
Kogo nie dotyczy obowiązek noszenia maseczki?
Obowiązkiem zasłaniania ust i nosa w przestrzeni handlowej nie są objęte:
- dzieci do czwartego roku życia,
- osoby z całościowymi zaburzeniami rozwoju,
- osoby cierpiące z powodu dolegliwości psychicznych i fizycznych, które uniemożliwiają samodzielne zakładanie maseczki.
Aby uniknąć interwencji obsługi, klienci, którzy ze względu na stan zdrowia nie mogą zakrywać twarzy, powinni zgłosić to personelowi po wejściu do sklepu.
Tagi: epidemia covid, porady prawne