Przegrana Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pieczę nad przestrzeganiem praw e-konsumenta sprawuje w Polsce Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wszystkie sklepy oferujące sprzedaż internetową są zobowiązane do przestrzegania przepisów prawa regulujących transakcje online. Najwięcej kwestii spornych na linii e-sprzedawca – e-konsument dotyczy kwestii zwrotu zamówionego towaru. Mimo zeszłorocznych zmian w prawie, nadal wiele sklepów nie w pełni dostosowuje swój regulamin do obowiązujących przepisów prawa. W takiej sytuacji spory są rozstrzygane na korzyść e-klienta. Bywają jednak sytuacje, gdy to Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji przegrywa sprawę z e-sklepem. Tak stało się w przypadku sklepu Morele.net, który wygrał toczący się od trzech lat proces dotyczący rzekomego ograniczania e-klientowi prawa do odstąpienia umowy.
W 2012 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzucił sklepowi Morele.net m.in. utrudnianie klientowi możliwości odstąpienia od zawartej umowy. Drugi zarzut dotyczył kwestii oryginalnego opakowania w nienaruszonym stanie, w którym miał być zwracany towar do e-sklepu. Według urzędników UOKiK taka praktyka mogła znacznie utrudnić lub wręcz uniemożliwić klientowi zwrot towaru. Zdarzają się przecież przypadki uszkodzenia przesyłki w procesie jej doręczenia przez operatorów pocztowych. W związku z tym Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał sklep Morele.net karą w wysokości 121 tysięcy złotych.
Sklep Morele.net nie zgodził się z decyzją Urzędu, co w konsekwencji doprowadziło do uchylenia wyroku przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak się okazało, w decyzji UOKiK dotyczącej ukarania e-sklepu pojawił się zapis, jakoby niedozwolone postanowienia (dotyczące zwrotu towaru) znajdowały się we wzorcu umownym. Jednak Sąd orzekł, że znajdowały się one w zakładce zawierającej odpowiedzi na najczęściej zadawane przez klientów pytania. Dodatkowo w październiku tego roku sąd apelacyjny podtrzymał decyzję Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czyli sprawa została uchylona, a kara finansowa cofnięta.
Tagi: morele.net, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów