Raport „Zakupy świąteczne 2013”
Święta coraz bliżej, a co za tym idzie – powoli rozpoczyna się szał zakupowy. Nie jest tajemnicą, że właśnie listopad/grudzień to miesiące wzmożonej aktywności zakupowej. Trend ten postanowiła zbadać międzynarodowa sieć spółek handlowych Deloitte, a wynikiem badań był raport „Zakupy świąteczne 2013”.
Pod lupę wzięto również wyniki z roku poprzedniego. Okazuje się, że w tym roku ankietowani zamierzają wydać około 5% więcej na zakupy związane ze świętami, niż w zeszłym roku. Kwota, jaką chcą przeznaczyć wynosi około 1126 zł. Aż 78% ankietowanych oznajmiło, że na zakupy przeznaczą swoje oszczędności zbierane przez cały rok. Zaskakującym jest także informacja, że co dwudziesty Polak, czyli około 19% ankietowanych, zamierza skorzystać z karty kredytowej, tym samym zadłużając się w banku. 5% Polaków zadeklarowało wzięcie kredytu w swoim banku, a liczba ta jest taka sama jak w zeszłym roku. 9% zadeklarowało, że woli pożyczyć pieniądze od rodziny czy przyjaciół, niż zadłużać się w instytucji bankowej lub pozabankowej.
Jak co roku zdecydowana większość Polaków będzie polować na obniżki i wszelkiego rodzaju promocje towarów, kupując je w sklepach oferujących najbardziej konkurencyjne ceny (83%), bądź też podarowywując prezenty tańsze (80%) i przecenione (77%). Badanie wykazało, że dla Polaków najważniejsze jest trafienie prezentem w gust obdarowywanego, a więc użyteczność prezentu (84%) niż sama cena prezentu.
Ankietowani deklarują też, że nie będą dokonywać zakupów na ostatnią chwilę. Co czwarty z nich kupuje prezenty już w listopadzie, a 48% w grudniu. Jedynie 23% badanych kupuje na ostatnią chwilę.
Na co Polacy wydadzą najwięcej pieniędzy? Dominuje tutaj jedzenie (33%), następnie upominki (30%). Jeśli chodzi o sam prezent jaki chcieliby otrzymać ankietowani – gotówka, która przeważyła nad książkami.
Raport objął także Internet. Aż 46% ankietowanych deklarowało, że zakupy zrobił właśnie przez Internet. Liczba ta świadczy o coraz popularniejszych zakupach online. Internetu ankietowani używają również do porównywania cen w różnych e-sklepach oraz do wyszukiwania samych prezentów.
Badanie firmy Deloitte zostało przeprowadzone w 17 krajach europejskich, w tym w Polsce (podano wyniki 767 osób).
Tagi: statystyki, trendy