Świąteczne zakupy i poświąteczne zwroty
Szał przedświąteczny w poszukiwaniu prezentów dla najbliższych wykorzystują sprzedawcy, którzy pragnął przykuć uwagę klientów wszelkimi sposobami. Oferty gratisów, promocji i wyprzedaży kuszą potencjalnych klientów na każdym kroku. Okazuje się jednak, że rzecz nie o gusta kupujących tu idzie, ale właśnie o osób obdarowywanych. Może się okazać bowiem, że prezent taki nie sprosta oczekiwaniom docelowego właściciela i będzie trzeba podarek odesłać.
Zdarza się, że dokonując zakupów w tradycyjnym (stacjonarnym) sklepie przy kasie można spotkać napis „Prosimy o przemyślane zakupy, ponieważ zwrotów nie przyjmujemy”. Oznacza on, że wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy zależeć będzie czy przyjmie od nas nietrafiony prezent. Co więcej taki napis, jest zgodny z obowiązującym prawem. W sytuacji zwrotu to sprzedawca określa warunki na jakich będzie on przebiegał. Może zażądać od klienta nie tylko paragonu ale np. oryginalnego opakowania czy metek (www.infor.pl).
Okazuje się jednak, że więcej praw przysługuje kupującym, którzy pragnął zwrócić towar nabyty w sieci. Taki proceder wymaga jednak poinformowania sprzedawcy o zamiarze zwrotu towaru w terminie do 10 dni od momentu jego odbioru. Zwrotu można dokonać nawet wtedy, kiedy opakowanie zostało otwarte. Założenie to nie dotyczy jednak płyt CD, gier komputerowych i programów komputerowych. Decydując się na zwrot towaru klient dokonuje go na własny koszt. Ważne jest również to, że nie ma potrzeby podawania powodu, dla którego dokonywany jest zwrot. Warunek ten jednak nie obowiązuje, gdy stroną umowy jest drugi konsument, a także w sytuacji gdy, towar został kupiony na aukcji z opcją licytacji (www.infor.pl).
Raport świąteczny wykonany przez firmę Deloitte pt. „Zakupy świąteczne 2016” podaje, że ponad 40 % wszystkich funduszy na prezenty świąteczne zostanie wydana przez polskich konsumentów w sklepach internetowych. Jest to ogromna wartość, dlatego warto pamiętać o bezpieczeństwie podczas robienia zakupów w sieci. Zapewnia je dokonywanie transakcji w zaufanych (sprawdzonych) sklepach, a także w sklepach, które posiadają tzw. bezpieczny adres (szyfrowanie transakcji protokołem SSL – na początku adresu powinno się pojawić „https”) (http://legiobiznes.pl).
Jak wynika z przeprowadzonego badania polscy konsumenci wydadzą na święta więcej niż w zeszłym roku (średnio o 1211 złotych). Raport podaje także, że multimedia zamawiane będą głównie przez Internet (www2.deloitte.com).