UE daje więcej praw dla klientów online
Zakupy przez internet dla jednych stały się codziennością, innych wciąż przerażają – brak bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą uważają za czynnik dużego ryzyka.
Prawda jest jednak taka, że na nieuczciwego sprzedawcę tak samo możemy trafić w internecie, jak i w normalnym, tradycyjnym sklepie. Bezpieczeństwo transakcji gwarantują nam odpowiednie przepisy, dlatego tylko ich znajomość może dać nam spokój ducha. Parlament Europejski przyjął dyrektywę, która wprowadza wspólne regulacje na terenie całej UE. Od momentu, gdy zaczną obowiązywać, klient online będzie miał m.in. następujące przywileje:
- sprzedawca musi mu udostępnić na swojej stronie formularz, dzięki któremu klient będzie mógł łatwo zrezygnować z dokonanego zakupu,
- na zerwanie umowy zakupu zawartej online kupujący ma 14 dni, w tym czasie nie musi nawet podawać przyczyny swojej decyzji,
- jeśli sprzedawca w momencie zawierania transakcji nie poinformuje klienta o powyższym prawie, okres 14 dni zostaje przedłużony do 1 roku,
- sprzedawca zwraca całą wpłaconą kwotę, także z kosztem przesyłki towaru do klienta,
- dla towarów o wartości powyżej 40 euro sprzedawca pokrywa wszystkie koszty przesyłki, a więc także tej zwrotnej, kończącej zerwaną transakcję.