Uwaga na sezonowe wyprzedaże
Wielu z nas natrafiło w sklepach, czy to stacjonarnych czy internetowych, na tzw. „sezonowe wyprzedaże”.Są to produktu w znacznie obniżonych cenach, których sklep chce po prostu pozbyć się z magazynów, aby przyjąć nową dostawę. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swojej stronie przypomniał, jakie prawa przysługują konsumentom i sprzedającym. Przestrzega również, że w przypadku zakupu towaru pod wpływem chwili i po cenie niższej niż normalnie sprzedawca wcale nie musi takiego towaru od nas przyjąć z powrotem.
UOKiK radzi, aby przed decyzją o zakupie porównać oferty innych sklepów oraz aby zastanowić się nad faktyczną potrzebą kupna danego towaru. Informuje również, że nie powinniśmy kierować się krzykliwością kolorów na ulotkach, gdyż taka forma reklamy sezonowej wyprzedaży nie zawsze idzie w parze z rzeczywistymi niższymi cenami. Tak samo z gratisami często dołączanymi przez handlowców – często okazuje się, że za dany produkt + gratis zapłacimy więcej niż normalnie.
Ważną sprawą jest także sam fakt zwrotu towaru. Sprzedawca nie przyjmie nam go, jeśli chcemy go zwrócić „bo tak”, albo bo przestał nam się podobać. Są jednak sklepy, które cenią klientów i akceptują tego typu zwroty, zwłaszcza jeśli zwracany towar nie posiada żadnych wad.
UOKiK przypomina także o paragonach i fakturach, gdyż to właśnie na ich podstawie możemy dokonywać zwrotu lub reklamować dany produkt. Jeśli mamy taki dowód zakupu, mamy prawo do reklamacji, gdyż sprzedawca , zgodnie z obowiązującym prawem, odpowiada za zgodność towaru z umową przez okres 2 lat. Warto taką reklamację wręczyć na piśmie.
W przypadku wszelkich problemów każdy konsument może zwrócić się o bezpłatną pomoc do właściwego miejscowo rzecznika konsumentów czy do Inspekcji Handlowej.
Tagi: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów