Vinted ukarane przez UOKiK
Vinted, czyli popularna aplikacja, która służy do sprzedaży ubrań i akcesoriów pomiędzy jej użytkownikami, została ukarana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kwotą ponad 5,3 mld zł. Chodzi o działania firmy, które miały zadziałać na niekorzyść jej klientów.
UOKiK dba o to, aby działalność różnych firm była uczciwa, przejrzysta i dbająca o interesy konsumentów. Urząd wykrył nieprawidłowości w funkcjonowaniu aplikacji Vinted, która miała wprowadzać użytkowników w dezorientację. O co konkretnie chodziło?
Vinted niedokładnie informuje o warunkach sprzedaży i ochronie kupującego
Przyczyną, dla której litewska spółka Vinted UAB musi zapłaci dokładnie 5 360 447 zł kary, są braki w obowiązku informacyjnym. UOKiK stwierdził, że aplikacja w niedostateczny sposób informuje o warunkach odblokowywania pieniędzy ze sprzedaży oraz o kosztach i sposobach uniknięcia opłat za „Ochronę Kupującego”.
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK wyjaśnił, że niestety, w przeprowadzonym postępowaniu ustaliliśmy, że Vinted poprzez brak przejrzystych informacji godził w zbiorowe interesy konsumentów i mógł przyczyniać się do tego, że ponosili oni straty finansowe. Wątpliwości co do praktyk Vinted występują nie tylko na rynku polskim. Działania spółki są obecnie przedmiotem analiz CPC (Consumer Protection Cooperation Network) – sieci współpracy organów państw europejskich, w czym również jako urząd uczestniczymy.
Podsumowując więc, brak przejrzystych informacji w wyżej wymienionych kwestiach mógł sprawić, że konsumenci tracili pieniądze, a takie nadużycia ściga właśnie UOKiK.
Vinted planuje odwołać się od decyzji UOKiK
Tomasz Chróstny w swoim oświadczeniu zaznaczył, że UOKiK docenia, że Vinted promuje ideę dbania o środowisko i ułatwia użytkownikom dawanie drugiego życia używanym (głównie) ubraniom i dodatkom. Zaznacza jednak, że nie mniej istotne jest, aby tego typu serwisy dbały nie tylko o zrównoważony rozwój, ale także o interesy swoich klientów, którzy zasługują na transparentność i bezpieczeństwo transakcji.
Spółka Vinted nie zgadza się z zarzutami i planuje się odwoływać od podjętej przez UOKiK decyzji. Podkreśla również, że podczas postępowania pracowała z Urzędem, aby wypracować rozwiązania, które pomogą rozwiać obawy klientów.
Vinted zaznacza, że zwiększyło ilość informacji, dzięki którym użytkownicy aplikacji mogą lepiej zrozumieć kontrolę w ramach programu Know Your Customer (ang. poznaj swojego klienta).
UOKiK zarzucił kontrolowanej spółce, że niewystarczająco jasno przedstawia koszty sprzedaży za pomocą platformy i zarekomendował korzystanie z transakcji bezpośrednich. Vinted nie zgadza się z tym stanowiskiem i podkreśla, że transakcje za pomocą platformy są weryfikowane przez dostawcę usług płatniczych i zmniejszają ryzyko nieuczciwym działań.
Z kolei w przypadku realizacji transakcji poza platformą strony unikają kosztów, ale narażają się na zwiększone ryzyko nadużyć.
Tagi: ubrania online, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Vinted, zakupy online